thumb

رسالة ترحيبية

 

نرحب بكم زوار موقعِ كليَّةِ الهندسة في جامعة فهد بن سلطان.

من التعريفات اللطيفة لعلم الهندسة أنها:

"جلب السعادة للبشر بأقل التكاليف"

ويُذكرُ أن أفلاطون رفع على باب منزله لافتة كتب فيها:-

"من لم يكن مهندساً فلا يدخل منزلنا" ذكر ذلك ابن خلدون في مقدمته الماتعة.

ولا عجب فالهندسة براهينها كلها بَيِّنَة الانتظام، جليّة الترتيب، لا يكاد الغلط يدخل أقيستها؛ لترتيبها وانتظامها؛ فيبعد الفكر بممارستها على الخطأ، وينشأ لصاحبها عقل على ذلك النسق..

ومن هذا المنطلق فإننا في كليَّةِ الهندسة نمتلك الرؤيةَ لصقل التجربةِ التي يعيشها طلابنا فيما يَستعدّونَ لبَدْء حياةِ من التعلم المستمر، قوامها تعريفُ وحَلُّ المشاكلِ في المجالاتِ المُخْتَلِفةِ من حياةِ مجتمعاتهم.

ولهذا السبب جعلنا مهمتنا الأولى، وأولى أولوياتنا أن تصبح كلية الهندسة في جامعة فهد بن سلطان مركزاً متميزاً يقصده شبابُ وشابّات الوطن للتعليم، والبحث وريادة الأعمال، وخدمة المجتمع في المملكة العربية السعودية. ثم قمنا بتطوير خطة استراتيجية للكلية محكمة الرؤى،  وترتكز في أهدافها على الآتي:

   • تحسين تجربة التعلم لدى الطلاب في كل قسم، من خلال تعريضهم إلى منهجيات فعالة في التدريس ونقل المعرفة.

   • تحسين سمعة وإدراك الكلية من قبل طلاب المرحلة الجامعية المحتملة، وأصحاب المصلحة الخارجيين.

   • تحسین الکفاءة الإجمالیة للخدمات الإداریة، والخدمات المساندة للطلاب في کل قسم من أقسام الكلية.

   • رفع الفاعلية المثمرة والمساهمة الإيجابية لأعضاء هيئة التدريس بالكلية في التقدم العلمي، وفي الأنشطة البحثية الرئيسية.

وإنه وعلى مدى السنوات السبع الماضية، وفي بدايات هذه الكلية، دأبت على تنمية ثقافة الإنجاز والنزاهة والمثابرة بين أعضاء فريق العمل والطلاب على حد سواء. وقد أدت هذه الجهود الحثيثة، إلى المساهمة الكبيرة التي قدمتها كليتنا في مساعدة الجامعة على تحقيق الاعتماد المؤسسي من هيئة تقويم التعليم - قطاع التعليم العالي في المملكة العربية السعودية. الأمر الذي شكل محطة بارزة في مسيرة الجامعة بشكل عام، والكلية على وجه الخصوص على طريق التحسين المستمر، وخاصة من حيث هدف اعتماد البرنامج في الأقسام الثلاثة التي تضمها كليتنا، وهي الهندسة المدنية، والكهربائية، الميكانيكية.

يضاف إلى ذلك، ومن أجل رفع مستوى إنجازاتنا والاستجابة لطموحات طلابنا، شرعنا بالتهيئة والاستعداد لإطلاق برامج الدراسات العليا في كلٍ من الهندسة المدنية، والكهربائية، لتلبية الحاجة المتزايدة لخريجي الهندسة للحصول على درجات علمية أكاديمية متقدمة، تجعلهم قادرين على المساهمة كقادة، في صياغة الوجه الحضاري لمنطقة تبوك خاصة، وباقي مدن ومحافظات المملكة العربية السعودية عامة.

وختاماً أيها الكرام: آمل أن تكون تجربتكم في تصفح أقسام موقعنا المختلفة، ممتعة، وغنية بالمعلومات المفيدة.

شكراً لكم ..

 

أ.د. خلدون أحمد بني هاني

عميد الكلية 

 

الرؤية



"أن نكون منارة للتميز الهندسي في المملكة العربية السعودية وخارجها، وبناء مستقبل من الابتكار والبحث والتأثير المجتمعي."
وذلك بان تقوم  كلية الهندسة بالتي:


·        اعداد المهندسين للمستقبل
·        دعم البحث والتطوير المستمر
·        تعزيز ثقافة الابتكار وريادة الأعمال
·        التعاون من أجل التأثير المجتمعي
·        انشاء نموذج يحتذى به في المملكة

نحن نؤمن بأن كلية الهندسة لديها القدرة على أن تكون قوة مؤثرة في تشكيل مستقبل المملكة والعالم. ومن خلال رعاية المواهب، وتعزيز الابتكار، والتعاون من أجل التأثير، و تمكين طلابنا ليصبحوا المهندسين الذين يبنون غدًا أفضل.


المهمة



ايجاد الشغف للتميز الهندسي، وتزويد طلابنا بالمعرفة والمهارات والقيم ليصبحوا قادة يستطيعون مواجهة التحديات العالمية، ويعملون على الابتكار والتعلم مدى الحياة والمشاركة المجتمعية، وبناء مستقبل مستدام للمملكة السعودية العربية والعالم.
ونحن ملتزمون:
·        توفير بيئة تعليمية متجددة وديناميكية
·        تزويد وبناء مهندسين مسوؤلين ويتحلون بالاخلاق المهنية المطلوبة
·        تعزيز التعاون وريادة الأعمال
·        إجراء البحوث المتطورة
·        التعامل مع المجتمع

 

القيم الأساسية الرئيسية

 

 

تسعى كلية الهندسة الى:

1. التفوق الأكاديمي

2. النزاهة والأخلاق

3. الإبداع والابتكار

4. المشاركة والخدمة المجتمعية

5. الاستدامة والمسوؤلية البيئية

 

 

أهداف الكلية:


تخريج مهندسين قابلين للتوظيف:

1. تزويد الخريجين بالمعرفة التقنية والمهارات والقدرات على حل المشكلات للتفوق في سوق العمل الهندسي الديناميكي.
2. تعزيز شراكات الصناعة وفرص التدريب المهني، وتوفير الخبرة العملية وبناء علاقات مهنية.
3. تقديم الإرشاد المهني وبرامج الإرشاد، استعداداً لنجاح المهني والتعلم مدى الحياة.

إجراء بحوث مبتكرة:

1. إنشاء كلية كمركز بحثي رائد في المنطقة، وجذب المواهب البارزة والتمويل للتحديات الهندسية الحرجة.
2. تعزيز التعاون العلمي العابر للتخصصات، وتعزيز الابتكار ومواجهة المشاكل المعقدة من خلال وجهات نظر متنوعة.
3. ترجمة نتائج البحث إلى حلول ملموسة لتطوير المملكة وتأثيرها العالمي.

زراعة قادة رواد:

1. تنمية الإبداع وروح ريادة الأعمال، وتمكين الطلاب من تطوير أفكار مبتكرة وتحقيقها.
2. توفير الوصول إلى رأس المال المخاطر ومرافق التفريغ، ودعم شركات الطلاب الناشئة ودفع النمو الاقتصادي.
3. تعزيز ثقافة المخاطرة والمرونة والقيادة، وتحضير الخريجين للتنقل في عالم الهندسة المتغير باستمرار.

التواصل مع المجتمع:

1. خدمة مورد حيوي للمجتمع المحلي والأوسع، ومعالجة احتياجاتهم من خلال الخبرة الهندسية.
2. تنفيذ برامج التوعية، وورش العمل، ومشاريع المجتمع، وتعزيز التعاون والتفاهم المتبادل.
3. تطوير حلول مستدامة للتحديات المحلية، وتحسين البنية التحتية، وتعزيز الوعي بالبيئة، وتعزيز جودة الحياة.

تحديد المعايير للتميز:

1. السعي المستمر للصرامة الأكاديمية والتنمية، والمقارنة بين برامج الهندسة الدولية.
2. استقطاب والحفاظ على أعضاء هيئة التدريس من الدرجة الأولى، وتوفير الموارد والدعم لهم في التدريس والبحث والتطوير المهني.
3. تعزيز ثقافة التحسين المستمر، وتقييم البرامج بانتظام وتكييفها لتلبية احتياجات الصناعة المتطورة والاتجاهات العالمية.

A.     ABET Student Learning Outcomes (SLOs) and their Performance Indicators (PIs)

 

Student Learning Outcome (SLO)

Performance Indicator (PI)

1) an ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics.

1a- an ability to identify the principles of engineering, science, and mathematics.

1b- an ability to formulate complex engineering problems based on the principles of engineering, science, and mathematics.

1c- an ability to apply engineering, science, and mathematics principles to solve complex engineering problems.

2) an ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors.

2a- an ability to produce a clear needs statement in a design project, identify design problem constraints, and establish criteria for solutions acceptability and desirability.

2b- an ability to evaluate and analyze the economics of an engineering problem solution and to use appropriate analysis techniques to characterize and respond to risks in product or process design.

3) an ability to communicate effectively with a range of audiences.

3- an ability to communicate effectively with a range of audiences.

4) an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts.

4a- an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations.

4b- an ability to evaluate alternative engineering solutions, which consider design conflict issues in economic, environmental, and societal contexts

5) an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives.

5a- an ability to recognize participants roles in a team setting, fulfill appropriate roles to assure team success, integrate inputs from all team members, and make decisions in relation to objectives criteria.

5b- an ability to monitor team progress and make suggestions accordingly.

6) an ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions.

6a- an ability to show good lab practice and instrumentation skills to measure specific quantities and extract required data.

 

6b- an ability to use appropriate tools to analyze data and verify and validate experimental results, while accounting for experimental errors.

7) an ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies.

7- an ability to express awareness of continuous learning and research, after graduation, and find information relevant to problem solutions without guidance.

 

متطلبات الجامعة


يجب على الطلاب الذين يسعون للحصول على درجة BES إكمال إجمالي 37 ساعة معتمدة في متطلبات الجامعة. تتوزع الـ 37 ساعة معتمدة في متطلبات التعليم العام للجامعة لبرامج BES كما يلي:

• 6 ساعات معتمدة في اللغة العربية: ARAB 101 و 201
• 15 ساعة معتمدة في مهارات التواصل باللغة الإنجليزية: ENGL 100، 101، 102، 203 و 206
• 6 ساعات معتمدة في الدراسات الاجتماعية والثقافية: SOCS 101، وانتخاب حر
• 6 ساعات معتمدة في الرياضيات: MATH 100، STAT 100
• 3 ساعات معتمدة في الحوسبة: IT 100
• 1 ساعة معتمدة في التربية البدنية والصحية: PHE 101

 

متطلبات الكلية


متطلبات كلية الهندسة للحصول على درجة BES هي 40 ساعة معتمدة تشمل المتطلبات التالية:

• 11 ساعة معتمدة في العلوم: PHYS 101، PHYS 102، PHYS 103L و CHEM 101/L
• 18 ساعة معتمدة في الرياضيات: MATH 101، 102، 201، 202، 215 و STAT 230
• 6 ساعات معتمدة في الحوسبة: CSC101، ELEE 230
• 3 ساعات معتمدة في اقتصاديات الهندسة: COEN 300
• 1 ساعة معتمدة في أخلاقيات الهندسة: COEN 401
• 1 ساعة معتمدة في الرسم الهندسي: CIVE 205

 

 

 

متطلبات التخصص

وترد احتياجات البرنامج المحددة في القسم الخاص بكل إدارة .
المجموع فيما يلي عدد الساعات المعتمدة المطلوبة في التخصصات اللأربعة :


• الهندسة المدنية: 159 (BES in CE)
الهندسة الكهربائية: 159 (لـ BES في EE)
الهندسة الميكانيكية: 159 (BES in ME)
هندسة الطاقة المتجددة: 159 (لـ BES في EE)

 

شروط القبول

 

يتم اختيار المتقدمين الواعدين المؤهلين للقبول في السنة الأولى. ويولى اهتمام خاص للعوامل التالية:

مستوى الكفاءة في اللغة الانكليزية
مستوى الكفاءة في الرياضيات ومهارات الحاسوب
الأداء الأكاديمي في المواضيع المتصلة بالهندسة

 

نظرة عامة

يوفر برنامج التجسير في كلية الهندسة للخريجين فرصة الالتقاء العديد من برامج الشهادات الهندسية. الغرض من برنامج التجسير هو إعداد الطلاب الذين يحملون دبلوم تقني من كلية تقنية مدتها سنتان أو ثلاث سنوات للحصول على بكالوريوس درجة العلوم في الهندسة من FBSU.

مدة برنامج التجسير هي سنتان كحد أقصى رئيسي بعد التحضير التجريبي سنة. تتكون سنة التجسير من مكونين في فصلين دراسيين. يغطي العنصر الأول تعليم مكثف باللغة الإنجليزية (12 ساعة معتمدة) وجزء أكاديمي (بشكل أساسي الرياضيات وتكنولوجيا المعلومات)الغرض من رفع مستوى مهارات الطلاب في هذه المواد وتحسين ظروفهم النجاح.

يتم تقييم مستوى الطالب من خلال اختبارات التنسيب. وفقا لأدائه على اختبار اللغة الإنجليزية والرياضيات، يتبع الطالب أحد مسارات الدراسة الثلاثة التالية:

1. درجة الطالب أعلى من 75٪، وسيتم إعفاء الطالب من دورات اللغة الإنجليزية التجسير ويمكن أن تبدأ مباشرة الدورات الأكاديمية
2. درجة بين 50 و 75٪، سيتم تسجيل الطالب في مستوى اللغة الإنجليزية الجسر 2 (BENG 2:
9 ساعات الاتصال الأسبوعية)، والتي ستستغرق فصلًا دراسيًا كاملاً لإكمالها.
3. درجة أقل من 50٪ يجب أن يأخذ الطالب سنة الجسر الكاملة.

تقدم كلية الهندسة برنامج الجسر في التخصصات التالية:
1. الهندسة المدنية
2. الهندسة الكهربائية


متطلبات برنامج التجسير الهندسي

وترد احتياجات البرنامج المحددة في القسم الخاص بكل إدارة. المجموع فيما يلي عدد الساعات المعتمدة المطلوبة في التخصصين:

الهندسة المدنية: (87) ساعات الائتمان، يتم إعفاء الطلاب من (50) ساعات الائتمان
الهندسة الكهربائية: (83) ساعات الاعتماد، يتم إعفاء الطلاب من (51) ساعات الاعتماد
برنامج جسر الهندسة الفرص الوظيفية

العديد من الأشياء المهمة في حياتنا التي نأخذها كأمر مسلم به هي منتجات الهندسة المدنية. من المسارات والطرق، بناء محطات الطاقة، إمدادات المياه، السكك الحديدية، إلى المطارات،
والمباني والمياه والموانئ. في الواقع، تتطلب معظم الهياكل، الكبيرة والصغيرة، مهندسًا مدنيًا تصميم المشروع أو التخطيط له أو إدارته بالفعل. وهي مسؤولة عن جعل القطاعين العام والخاص وهي تتحمل مسؤولية التقليل إلى أدنى حد من تأثير المجتمع على البيئة.

كان الطلب على المهندسين المدنيين مرتفعا باستمرار خلال العقود الماضية ؛ لقد كان هذا لا سيما الحالة في منطقة الخليج حيث شارك المهندسون في المقام الأول مشاريع إنمائية. يوفر نشاط البناء الناشئ زيادة وتوسعًا مستمرين فرص المهندسين المدنيين.

سيعمل خريج الهندسة المدنية بشكل عام إما في القطاع الخاص أو في الحكومة الوكالات. الحقول المفتوحة للمهندس هي في الاستشارات أو التعاقد أو الإدارة. أن تكون ، فليس من غير المعتاد الجمع بين هذه الميادين أثناء تنفيذ المشروع. يمكن للمهندس المدني العمل كموظف أو شريك أو مالك في شركات المقاولات، في البناء مكاتب الخبراء الاستشاريين الإداريين، وفي مكاتب التصميم الاستشارية المحلية أو الإقليمية في الإدارات مثل النقل والتخطيط، والهياكل، والهندسة الجيوتقنية، والهندسة البيئية، Water Resources, and Information Technology (باللغة الإنجليزية).

توجد الهندسة الكهربائية والإلكترونية في قلب جميع العمليات الحديثة والصناعية التطبيقات - الاتصالات والحوسبة ونظم الصوت والرؤية. والنتيجة هي نطاق واسع فرص العمل والأدوار في التطوير التكنولوجي.
الدراسة في هذا المجال، ستتمكن من تطوير مهاراتك في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات والتصميم وكذلك الحصول على مجموعة من المهارات الهندسية.

سيكون للمهندس الكهربائي خيار واسع من الوظائف في التيار الكهربائي والإلكتروني السائد وفي مجالات الهندسة الأخرى و < التكنولوجيا العالية >. غالبية خريجينا ينتقلون في شركات البحث أو التطوير أو التصنيع - وهو خيار يتخذه الكثيرون عند قبول رعاية من شركة - لكن الفرص موجودة بالفعل في معظم المجالات المهنية الأخرى مثل والحوسبة والطب والتمويل والإدارة ووسائط الإعلام.

تلتزم كلية الهندسة بتزويد طلابها بطلاب مفيدين، أحدث المهارات والمعارف التي ستمكنهم من متابعة وظائف هندسية ناجحة وفي جميع أنحاء منطقة الخليج. مع وضع هذه الأهداف في الاعتبار، كلية الهندسة مصممة حول تعزيز أفضل الممارسات والمهارات المعاصرة بما يتماشى مع الوظيفة للمهندسين المدنيين والكهربائيين داخل تبوك والخليج.

مشروع السنة النهائية لبرنامج الجسر الهندسي

سيشارك الطالب في دراسة هندسية (قد تكون بحثية) أو مشروع تطوير تحت الإشراف الشخصي لأحد أعضاء هيئة التدريس. المسؤوليات المحددة للطالب ستكون بالتراضي بين الطالب ومشرفه. تتويج هذا المشروع هو أطروحة خطية توافق عليها لجنة من أعضاء هيئة التدريس في الإدارات. الطالب سوف كما يقدم دفاعًا شفهيًا عامًا عن الأطروحة.

ويهدف مشروع السنة النهائية إلى ما يلي:
1. السماح للطلاب بإظهار مجموعة واسعة من المهارات المكتسبة في كلية الهندسة،
2. تشجيع اتباع نهج متعدد التخصصات من خلال إدماج المواد المستفادة في عدد من دورات دراسية.
3. السماح للطلاب بتطوير مهارات حل المشكلات والتحليل والتوليف والتقييم والتصميم.
4. شجع العمل الجماعي.
5. تحسين الطلاب > مهارات الاتصال.

برنامج التجسير الهندسي التدريب الصيفي
يُطلب من جميع طلاب الهندسة الوفاء بفترة تدريب صيفية مدتها ساعة معتمدة من 8 إلى 12 أسابيع. يستلزم شرط التخرج هذا اكتساب كل طالب خبرة تدريبية عملية خلال الصيف السابق للتخرج إما مع شركة أو مؤسسة أكاديمية أخرى.

متطلبات التخرج
• يجب على التخرج بدرجة البكالوريوس في الهندسة المدنية إكمال 159 ساعة معتمدة بشكل مرض
• يجب أن يكمل التخرج بدرجة البكالوريوس في الهندسة الكهربائية 159 ساعة معتمدة بشكل مرض التذييل

 

 

 

Our Faculty

 

Vision

 

“To be a beacon of engineering excellence in the Kingdom of Saudi Arabia and beyond, shaping a future driven by innovation, research, and societal impact.”


         Educates future-ready engineers
        Pioneers cutting-edge research and development
         Fosters a culture of innovation and entrepreneurship
         Collaborates for impact
          Embraces sustainability
         Serves as a role model for the region

We believe that our College of Engineering has the potential to be a driving force in shaping the future of the Kingdom and the world. By nurturing talent, fostering innovation, and collaborating for impact, we will empower our students to become the engineers who build a better tomorrow.



Mission



To ignite the passion for engineering excellence, equipping our students with the knowledge, skills, and values to become transformative leaders who solve global challenges, drive innovation, long life learning and community engagement, and build a sustainable future for the Kingdom of Saudi Arabia and the world.


           Providing a rigorous and dynamic learning environment
           Empowering ethical and responsible engineers
          Fostering collaboration and entrepreneurship
          Conducting cutting-edge research
          Engaging with our community

 

 

 

 

 

 

 

Core Values

 

The main core values that guide the decisions and actions at the college of engineering are:

 

1.      Academic excellence

2.      Integrity and Ethics

3.      Creativity and Innovation

4.      Community Engagement and Service

5.      Sustainability and Environmental Stewardship

 

College Objectives

 

1.   Graduate Employable Engineers:

 Equip graduates with the technical knowledge, skills, and problem-solving abilities to excel in the dynamic engineering job market.
 Foster industry partnerships and internship opportunities, providing practical experience and building career connections.
   Offer career guidance and mentorship programs, preparing graduates for professional success and lifelong learning.

 

2.   Conduct Groundbreaking Research:

 Establish FBSU as a leading research hub in the region, attracting top talent and funding for critical engineering challenges.
 Promote interdisciplinary collaboration, fostering innovation and tackling complex problems with diverse perspectives.
 Translate research findings into tangible solutions for the Kingdom's development and global impact.

 

3.  Cultivate Pioneering Leaders:

 Nurture creativity and entrepreneurial spirit, empowering students to develop game-changing ideas and turn them into reality.
 Provide access to venture capital and incubation facilities, supporting student startups and driving economic growth.
 Foster a culture of risk-taking, resilience, and leadership, preparing graduates to navigate the ever-changing world of engineering.

 

4.  Bridging Gaps with Community Engagement:

    Serve as a vital resource for the local and broader community, addressing their needs through engineering expertise.
   Implement outreach programs, workshops, and community projects, fostering collaboration and mutual understanding.
   Develop sustainable solutions for local challenges, improving infrastructure, promoting environmental awareness, and enhancing quality of life.

 

5.  Set the Standard for Excellence:

  Continuously strive for academic rigor and development, benchmarking against international engineering programs.
 Recruit and retain top-tier faculty, providing them with resources and support for teaching, research, and professional development.
 Foster a culture of continuous improvement, regularly evaluating and adapting programs to meet evolving industry needs   and global trends.

 

Learning Outcomes 

A.     ABET Student Learning Outcomes (SLOs) and their Performance Indicators (PIs)

 

Student Learning Outcome (SLO)

Performance Indicator (PI)

1) an ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics.

1a- an ability to identify the principles of engineering, science, and mathematics.

1b- an ability to formulate complex engineering problems based on the principles of engineering, science, and mathematics.

1c- an ability to apply engineering, science, and mathematics principles to solve complex engineering problems.

2) an ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors.

2a- an ability to produce a clear needs statement in a design project, identify design problem constraints, and establish criteria for solutions acceptability and desirability.

2b- an ability to evaluate and analyze the economics of an engineering problem solution and to use appropriate analysis techniques to characterize and respond to risks in product or process design.

3) an ability to communicate effectively with a range of audiences.

3- an ability to communicate effectively with a range of audiences.

4) an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts.

4a- an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations.

4b- an ability to evaluate alternative engineering solutions, which consider design conflict issues in economic, environmental, and societal contexts

5) an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives.

5a- an ability to recognize participants roles in a team setting, fulfill appropriate roles to assure team success, integrate inputs from all team members, and make decisions in relation to objectives criteria.

5b- an ability to monitor team progress and make suggestions accordingly.

6) an ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions.

6a- an ability to show good lab practice and instrumentation skills to measure specific quantities and extract required data.

 

6b- an ability to use appropriate tools to analyze data and verify and validate experimental results, while accounting for experimental errors.

7) an ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies.

7- an ability to express awareness of continuous learning and research, after graduation, and find information relevant to problem solutions without guidance.

 

 

Program Requirements

 

The specific program requirements are shown under the respective department section. The total number of credit hours required in the four majors is as follows:

Civil Engineering: 159 (for BES in CE)
Electrical Engineering: 159 (for BES in EE)

Mechanical Engineering: 158 (for BES in ME)
Renewable Energy Engineering: 159 (for BES in EE)

FBSU seeks students with a sound academic record, good personal character, strong interest to serve their communities, and eagerness to serve as professionals in allied fields. Students with the most promising overall profile will be selected to join the academic programs offered in the Colleges of Computing, Business and Management, Engineering, or Medicine.

 

University Admission Criteria

 

Applicants to FBSU must satisfy the following eligibility requirements:

▪  Hold a Secondary Education Certificate from KSA or any equivalent certificate attained within the past five years.
▪  Passed the National Skills Exam for applicants holding the Saudi Secondary Certificate.
▪  Be physically fit.
▪  Have not been dismissed from any academic institution.
▪  Fulfill program requirements.
▪  Fulfill other University requirements.

 

Application Process

 

Applicants are required to fill out an application form available at the Office of Admissions, and submit it with the following documents:

▪   A certified copy of the Secondary Education Certificate or an equivalent certificate.
▪   A certified copy of the National Skills Exam results for applicants holding the Saudi Secondary Certificate.
▪   A copy of the Citizenship Card or the Residence Permit (Iqama) for non-Saudis.
▪   Four colored passport photos.
▪   Non-refundable application fee.

All documents received by the Office of Admissions become the property of FBSU, and thus cannot be returned. Applications for the fall semester are accepted until mid-July and applications for the spring semester are accepted until mid-December.

 

Admission Notification

 

Applicants who are admitted to an academic program at FBSU are notified between August 1 and August 15 for the first semester, and between January 1 and January 15 for the second semester. Admitted students will be provided with a pamphlet containing all the necessary guidelines to proceed to the registration and payment processes.

Students who have been informed of their initial acceptance but did not register during the registration period, their acceptance will be revoked unless the student requested deferred entry.

 

Program Overview

 

The Bridging Year Program (BYP) provides opportunities for students who hold a diploma from a two- or three- year technical college to pursue a Bachelor’s degree at Fahad Bin Sultan University. The courses of this Program are designed to bridge the gap between a student’s prior education and the requirements of the third year university courses as seamless as possible. The Program could be completed in two semesters or more depending on the entry level of the student, his/her skills, and the sought program of study. Students who pass the BYP need to spend the third and fourth years of the Bachelor’s degree at FBSU.

The BYP is offered in the following majors:

▪ College of Business and Management: Business Administration, Accounting, Finance, Marketing, and Human Resources.
▪ College of Computing: Computer Science, Information Technology, and Computer Engineering.
▪ College of Engineering: Civil, Electrical, Mechanical Engineering, and Renewable Energy.

 

Vision

To prepare holders of associate degrees for smooth transition into university education.

 

Mission

The BYP seeks to prepare holders of associate degrees to smoothly continue their education in the appropriate majors at FBSU.

 

Program Objectives

The BYP has two main objectives:

1.  Develop students' scientific competencies and increase their opportunities to succeed in their academic courses and future careers 
2.  Improve students' English language proficiency, IT skills, and knowledge in natural and basic sciences.

 

Program Learning Outcomes

The BYP is designed to help students develop basic skills and competencies that will prepare them to better engage their major course of study. Students who successfully complete the BYP will be able to:

a) Effectively utilize the English language essential to their success at the University.
b) Demonstrate the use of mathematical skills to solve various mathematical problems.
c) Apply study skills necessary for success at the college level.

 

Admission

To be admitted to the BYP, a diploma graduate must:

1. Satisfy University admission criteria; see the “University admission criteria’’.
2. Be a graduate of a KSA-accredited academic organization.
3. Have passed the official technical exam administered by the relevant governmental authority in case the Diploma was issued by a private academic institution.
4. Have a Secondary School degree (scientific stream) for admission to the Colleges of Computing and Engineering.

Duration of the Program

The duration of the BYP is normally one or two semesters depending on the entry level of the student, his/her performance, and the sought program of study.