مرحباً بكم في موقع قسم الهندسة المدنية بجامعة فهد بن سلطان.
يتشرف القسم بكل إمكانياته الأكاديمية بأنه يقوم بتأهيل الطلاب ليصبحوا مهندسين على قدرٍ عالٍ من المعرفة والمهارة والمسؤولية، في ضوء الرؤية الطموحة للمملكة العربية السعودية لتلبية متطلبات واحتياجات سوق العمل المحلى والعالمي، وليصبحوا مؤهلين لمرحلة متقدمة من نيل درجة علمية عالية في مراحل الدراسات العليا( الماجستير ).
لتحقيق مهندسين مدنيين ذوي كفاءة عالية ومسؤولية اجتماعية مجهزين بالمعرفة والمهارات والقيم اللازمة لـ:
-تصميم وبناء وصيانة البنية التحتية المستدامة: تطوير حلول مبتكرة ومستدامة لمشاريع البنية التحتية.
- حل التحديات الهندسية المعقدة: استخدام التفكير النقدي، وحل المشكلات، والالتزام بالمبادئ الأخلاقية ومراعاة اعتبارات السلامة.
- المساهمة في تنمية المملكة: تمكين الخريجين من المساهمة في تطوير بنية المملكة التحتية، ونموها الاقتصادي، وتقدمها المجتمعي، بما يتماشى مع رؤية المملكة 2030.
- احتضان التعلم المستمر، والتعاون، والقيادة في فرق متعددة التخصصات، مع إظهار مهارات القيادة في إدارة المشاريع المعقدة وتعزيز العمل الجماعي.
- المساهمة في المجتمع الهندسي العالمي: المشاركة مع المنظمات الهندسية الدولية والمشاركة في المشاريع العالمية، ومشاركة المعرفة والمساهمة في تقدم الهندسة المدنية على مستوى العالم.
تم تصميم برنامج الهندسة المدنية لتحقيق الأهداف التالية:
- تزويد الطلاب بفهم كافٍ للأساسيات النظرية، والتصميم، والعلوم الأساسية** للمهنة في مجال الهندسة المدنية.
- تطوير مهارات الطلاب في مجال الهندسة المدنية** لتأهيلهم لسوق العمل.
- تطوير نهج مهني لدى الطلاب في الهندسة** يعتمد على حس قوي لخدمة المجتمع، والعمل الجماعي، والمسؤولية، والأخلاقيات العالية.
- تزويد الطلاب بالأدوات المناسبة لمعالجة مشكلات البحث المفتوحة في مجال الهندسة المدنية** وللمتابعة في الدراسات العليا في الجامعات ذات المعايير الدولية.
مخرجات التعلم
A. ABET Student Learning Outcomes (SLOs) and their Performance Indicators (PIs)
Student Learning Outcome (SLO) |
Performance Indicator (PI) |
1) an ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. |
1a- an ability to identify the principles of engineering, science, and mathematics. |
1b- an ability to formulate complex engineering problems based on the principles of engineering, science, and mathematics. |
|
1c- an ability to apply engineering, science, and mathematics principles to solve complex engineering problems. |
|
2) an ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. |
2a- an ability to produce a clear needs statement in a design project, identify design problem constraints, and establish criteria for solutions acceptability and desirability. |
2b- an ability to evaluate and analyze the economics of an engineering problem solution and to use appropriate analysis techniques to characterize and respond to risks in product or process design. |
|
3) an ability to communicate effectively with a range of audiences. |
3- an ability to communicate effectively with a range of audiences. |
4) an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. |
4a- an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations. |
4b- an ability to evaluate alternative engineering solutions, which consider design conflict issues in economic, environmental, and societal contexts |
|
5) an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. |
5a- an ability to recognize participants roles in a team setting, fulfill appropriate roles to assure team success, integrate inputs from all team members, and make decisions in relation to objectives criteria. |
5b- an ability to monitor team progress and make suggestions accordingly. |
|
6) an ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. |
6a- an ability to show good lab practice and instrumentation skills to measure specific quantities and extract required data.
|
6b- an ability to use appropriate tools to analyze data and verify and validate experimental results, while accounting for experimental errors. |
|
7) an ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. |
7- an ability to express awareness of continuous learning and research, after graduation, and find information relevant to problem solutions without guidance. |
B. NCAAA Program learning Outcomes (PLOs)
NCAAA Program learning Outcomes (PLOs) (NQF) |
||
Knowledge and Understanding |
||
K1 |
Gain knowledge of mathematics, science, and engineering. |
|
K2 |
Outline engineering problems solutions based on the principles of physical sciences and mathematics. |
|
K3 |
Describe and categorize engineering related contemporary issues. |
|
Skills |
||
S1 |
Solve engineering problems by applying principles of mathematics, science, and engineering. |
|
S2 |
Develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgement to draw conclusions. |
|
S3 |
Apply modern techniques and skills to produce solutions in global, economic, environmental, and societal contexts for engineering practice. |
|
S4 |
Acquire life-long learning skills as needed, using appropriate learning strategies. |
|
S5 |
Communicate effectively with a range of audiences. |
|
Values |
||
V1 |
Uphold ethical and professional responsibilities. |
|
V2 |
Function and contribute effectively in a team. |
|
C. ABET SLOs-NCAAA PLOs Mapping
PIs of ABET (1)-(7) |
1a |
1b |
1c |
2a |
2b |
3 |
4a |
4b |
5a |
5b |
6a |
6b |
7 |
NCAAA PLOs |
K1 |
K2 |
S1 |
S3 |
S3 |
S5 |
V1 |
V1 |
V2 |
V2 |
S2 |
S2 |
K3, S4 |
D. POs-NCAAA PLOs Mapping
POs |
NCAAA PLOs |
I. Provide students with adequate understanding of the essential prerequisites in theory, design, and basic sciences for a profession in the field of civil engineering. |
(K1, K2, S1, S3, K3, S4) |
II. Develop students' skills in the field of civil engineering to qualify them for the job market. |
(S1, S3, V1, S2, K3, S4) |
III. Develop students’ professional approach to engineering based on a strong sense of community service, teamwork, responsibility, and high ethics. |
(S5, V1, V2) |
IV. Equip students with proper tools to address open research problems in the field of civil engineering and to pursue graduate studies in international standard universities. |
(K1, K2, S1, S5, V2, S2, K3, S4) |
E. POs-ABET SLOs Mapping
POs |
ABET SLOs |
I. Provide students with adequate understanding of the essential prerequisites in theory, design, and basic sciences for a profession in the field of civil engineering. |
(1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 7) |
II. Develop students' skills in the field of civil engineering to qualify them for the job market. |
(1c, 2a, 2b, 4a, 4b, 6a, 6b, 7) |
III. Develop students’ professional approach to engineering based on a strong sense of community service, teamwork, responsibility, and high ethics. |
(3, 4a, 4b, 5a, 5b) |
IV. Equip students with proper tools to address open research problems in the field of civil engineering and to pursue graduate studies in international standard universities. |
(1a, 1b, 1c, 3, 5a, 5b, 6a, 6b, 7)
|
تم تصميم المناهج الدراسية لتتوافق مع متطلبات اعتماد ABET. ويشمل دورات في العلوم الأساسية، والرياضيات، والعلوم الهندسية، والتصميم الهندسي، ومهارات الاتصال، والعلوم الإنسانية، والاجتماعية.وتعتبر الخبرة العملية في المعمل، والتركيز على التصميم، من العناصر المهمة التي يتم دمجها في جميع أنحاء المنهج الدراسي.
تشمل متطلبات BCE ما يلي:
ما لا يقل عن (35)ساعة معتمدة من الرياضيات والعلوم الأساسية.
ما لا يقل عن (87) ساعة معتمدة من العلوم الهندسية والتصميم الهندسي.
ما لا يقل عن (13) ساعة معتمدة من العلوم الاجتماعية والإنسانية، باستثناء مساقات اللغة والكتابة الفنية.
ما لا يقل عن (15) ساعة معتمدة من مساقات اللغة والكتابة الفنية.
ما لا يقل عن (9) ساعة معتمدة من مساقات الكمبيوتر والبرمجة.
تم تصميم المنهج لمنح الطلاب درجة البكالوريوس عند الانتهاء بنجاحٍ من البرنامج لمدة أربع سنوات.
ويتم مشاركة السنة الأولى مع جميع تخصصات الهندسة من أجل السماح للطلاب بالانتقال من تخصص إلى آخر دون فقدان أي اعتمادات حصلوا عليها في السنة الأولى.
متطلبات التخصص
للتخرج بدرجة البكالوريوس في الهندسة المدنية (BCE) ، يجب على الطلاب إكمال 159 ساعة معتمدة بشكل مرض. يتم توزيع المقررات في الخطة الدراسية المقترحة على النحو التالي:
متطلبات الجامعة
- متطلبات الجامعة لدرجة البكالوريوس في CE مجموع 37 ساعة معتمدة وتتوزع على النحو التالي:
متطلبات الكلية
متطلبات كلية الهندسة لدرجة البكالوريوس في CE مجموع 40 وتتوزع على النحو التالي:
متطلبات البرنامج
يبلغ مجموع متطلبات البرنامج لـ BCE 82 ساعة معتمدة وتتوزع على النحو التالي:
70 ساعة معتمدة للدورات: CIVE 210 ، CIVE 211 ، CIVE 220 ، CIVE 220L ، CIVE 240 ، CIVE 240L ، CIVE 250 ، CIVE 260 ، CIVE 310 ، CIVE 320 ، CIVE 330 ، CIVE 330L ، CIVE 340 ، CIVE 351 ، CIVE 360 و CIVE 460 و CIVE 480 ؛ إيلي 230 ؛ MECH 200 و MECH 211 ؛
أربعة مساقات اختيارية مدتها 3 ساعات معتمدة من الهندسة المدنية ؛
دورة اختيارية مجانية مدتها 3 ساعات معتمدة.
المختبرات
تم تجهيز قسم الهندسة المدنية بمختبرات حديثة عالية الجودة تدعم أنشطة البحث والتدريس لبرامج الهندسة الإنشائية والبيئية والهيدرولوجيا والمساحة وهندسة الطرق السريعة.
تمتد هذه المختبرات على مساحة تزيد عن 610 م 2 ويعمل بها موظفون مؤهلون تدريباً جيداً. علاوة على ذلك ، فإن معظم معدات المختبرات تدعم أنظمة الحصول على البيانات المحوسبة المتقدمة.
يستضيف القسم المختبرات الثمانية الرئيسية التالية:
1. مختبر ميكانيكا التربة؛
2. مختبر الخرسانة
3. معمل الركام
4. معمل المسح
5. مختبر ميكانيكا الموائع والهيدروليكا.
6. معمل الأسفلت
7. معمل الهندسة البيئية؛
8. معمل الهياكل
كجزء من السنة الرابعة ، يُطلب من الطلاب تنفيذ مشروع وتقديم تقرير فني. يعد هذا المشروع عملاً جوهريًا سيتطلب نشاطًا إبداعيًا وتفكيرًا أصليًا. يتم الإشراف على الطلاب في مجموعات ، عادة ثلاثة لكل مجموعة ، أثناء العمل في مشروع يمثل أربع ساعات معتمدة ، ويمتد على مدار عام دراسي كامل. يهدف المشروع إلى تزويد الطلاب بتجربة انتقالية من العالم الأكاديمي إلى العالم المهني. إنه مصمم ليكون بمثابة منصة يشارك فيها طلاب CE في فرق في تجربة تصميم عملية تتطلب حل مشاكل تصميم الهندسة المدنية.
أهداف مشروع السنة النهائية هي:
المشروع مهم لعدة أسباب:
1. إنه أكبر عمل تصميم منفرد يقوم به الطالب خلال برنامج درجة البكالوريوس.
2. إنه العمل الذي من المرجح أن يسأل أرباب العمل المحتملين الطلاب عنه أثناء المقابلة.
3. يسمح للطلاب بإظهار مجموعة من المهارات التي تعلموها أثناء دراستهم.