مرحباً بكم في قسم الهندسة الكهربائية في كلية الهندسة بجامعة فهد بن سلطان. يقدم القسم برامج تعليمية عالية الجودة في مجال الهندسة الكهربائية، حيث تتماشى نتائج التعلم مع مستويات الإطار الوطني للمؤهلات (NQF) من حيث المعرفة والفهم، والمهارات، والقيم. كما يساهم القسم بشكل فعال في خدمة المجتمع والشراكة، حيث يتم تنظيم الأنشطة اللامنهجية والتطوير المهني والأخلاقي بشكل منتظم.
تركز مجالات البحث الأكاديمية في القسم على أنظمة الطاقة والقوى، وأنظمة القياس والتحكم، والاتصالات اللاسلكية ومعالجة الإشارات، والموجات الكهرومغناطيسية التطبيقية.
يقدم القسم:
درجة بكالوريوس الهندسة الكهربائية (برنامج ELEE BE)، حيث تم تصميم خطة دراسته لتعزيز خبرة الطلاب في مجالات الهندسة الكهربائية المختلفة مثل الطاقة والقوى، والأنظمة التحكمية، وأنظمة الاتصالات.
درجة ماجستير الهندسة الكهربائية (برنامج ELEE ME) مع مجالات التخصص التالية:
أ) أنظمة الطاقة المتجددة (RES)
ب) أنظمة الطاقة والقوى (EPS)
ج) أنظمة الاتصالات والشبكات (CNS)
نرجو أن تستمتعوا بتصفح صفحة القسم الإلكترونية لاستكشاف مهمته وأهدافه، ونتائج التعلم، ومتطلبات الدرجة الدراسية، وخطة الدراسة، والتدريب العملي، وتفاصيل المشروع النهائي، والمختبرات التعليمية والبحثية. إذا كان لديكم أي أسئلة أو استفسارات، لا تترددوا في التواصل مع القسم عبر البريد الإلكتروني: ee@fbsu.edu.sa.
أطيب التحيات،
د. علي رمضان
أستاذ مساعد، القائم بأعمال رئيس قسم الهندسة الكهربائية
مهمة البرنامج: تتمثل مهمة قسم الهندسة الكهربائية في تزويد الطلاب بتعليم نوعي يعتمد على أساسيات الهندسة الكهربائية والرياضيات والعلوم الفيزيائية والتكنولوجيا؛ لضمان إكتساب الطلاب لخبرات البحث العملي في الهندسة الكهربائية؛ لإثراء الخبرة الأكاديمية للطلاب بمنظور عالمي والوعي بدورهم القيادي في التنمية الإقليمية؛ وزيادة مشاركة الطلاب في برامج خدمة المجتمع والوعي بإحتياجاته.
1) تزويد الطلاب بفهم شامل للاسس النظرية والتصميمية والعلمية اللازمة لإمتهان مجال الهندسة الكهربائية.
2) تنمية مهارات الطلاب في مجال الهندسة الكهربائية لتأهيلهم لسوق العمل.
3) تطوير النهج المهني للطلاب في الهندسة على أساس خدمة المجتمع والعمل الجماعي والمسؤولية والأخلاق العالية.
4) تزويد الطلاب بالأدوات المناسبة لمعالجة المشاكل البحثية القائمة في مجال الهندسة الكهربائية ومتابعة الدراسات العليا في الجامعات ذات المعايير الدولية.
مخرجات التعلم
A. ABET Student Learning Outcomes (SLOs) and their Performance Indicators (PIs)
Student Learning Outcome (SLO) |
Performance Indicator (PI) |
1) an ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. |
1a- an ability to identify the principles of engineering, science, and mathematics. |
1b- an ability to formulate complex engineering problems based on the principles of engineering, science, and mathematics. |
|
1c- an ability to apply engineering, science, and mathematics principles to solve complex engineering problems. |
|
2) an ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. |
2a- an ability to produce a clear needs statement in a design project, identify design problem constraints, and establish criteria for solutions acceptability and desirability. |
2b- an ability to evaluate and analyze the economics of an engineering problem solution and to use appropriate analysis techniques to characterize and respond to risks in product or process design. |
|
3) an ability to communicate effectively with a range of audiences. |
3- an ability to communicate effectively with a range of audiences. |
4) an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. |
4a- an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations. |
4b- an ability to evaluate alternative engineering solutions, which consider design conflict issues in economic, environmental, and societal contexts |
|
5) an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. |
5a- an ability to recognize participants roles in a team setting, fulfill appropriate roles to assure team success, integrate inputs from all team members, and make decisions in relation to objectives criteria. |
5b- an ability to monitor team progress and make suggestions accordingly. |
|
6) an ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. |
6a- an ability to show good lab practice and instrumentation skills to measure specific quantities and extract required data.
|
6b- an ability to use appropriate tools to analyze data and verify and validate experimental results, while accounting for experimental errors. |
|
7) an ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. |
7- an ability to express awareness of continuous learning and research, after graduation, and find information relevant to problem solutions without guidance. |
B. NCAAA Program learning Outcomes (PLOs)
NCAAA Program learning Outcomes (PLOs) (NQF) |
||
Knowledge and Understanding |
||
K1 |
Gain knowledge of mathematics, science, and engineering. |
|
K2 |
Outline engineering problems solutions based on the principles of physical sciences and mathematics. |
|
K3 |
Describe and categorize engineering related contemporary issues. |
|
Skills |
||
S1 |
Solve engineering problems by applying principles of mathematics, science, and engineering. |
|
S2 |
Develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgement to draw conclusions. |
|
S3 |
Apply modern techniques and skills to produce solutions in global, economic, environmental, and societal contexts for engineering practice. |
|
S4 |
Acquire life-long learning skills as needed, using appropriate learning strategies. |
|
S5 |
Communicate effectively with a range of audiences. |
|
Values |
||
V1 |
Uphold ethical and professional responsibilities. |
|
V2 |
Function and contribute effectively in a team. |
|
C. ABET SLOs-NCAAA PLOs Mapping
PIs of ABET (1)-(7) |
1a |
1b |
1c |
2a |
2b |
3 |
4a |
4b |
5a |
5b |
6a |
6b |
7 |
NCAAA PLOs |
K1 |
K2 |
S1 |
S3 |
S3 |
S5 |
V1 |
V1 |
V2 |
V2 |
S2 |
S2 |
K3, S4 |
D. POs-NCAAA PLOs Mapping
POs |
NCAAA PLOs |
I. Provide students with adequate understanding of the essential prerequisites in theory, design, and basic sciences for a profession in the field of civil engineering. |
(K1, K2, S1, S3, K3, S4) |
II. Develop students' skills in the field of civil engineering to qualify them for the job market. |
(S1, S3, V1, S2, K3, S4) |
III. Develop students’ professional approach to engineering based on a strong sense of community service, teamwork, responsibility, and high ethics. |
(S5, V1, V2) |
IV. Equip students with proper tools to address open research problems in the field of civil engineering and to pursue graduate studies in international standard universities. |
(K1, K2, S1, S5, V2, S2, K3, S4) |
E. POs-ABET SLOs Mapping
POs |
ABET SLOs |
I. Provide students with adequate understanding of the essential prerequisites in theory, design, and basic sciences for a profession in the field of civil engineering. |
(1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 7) |
II. Develop students' skills in the field of civil engineering to qualify them for the job market. |
(1c, 2a, 2b, 4a, 4b, 6a, 6b, 7) |
III. Develop students’ professional approach to engineering based on a strong sense of community service, teamwork, responsibility, and high ethics. |
(3, 4a, 4b, 5a, 5b) |
IV. Equip students with proper tools to address open research problems in the field of civil engineering and to pursue graduate studies in international standard universities. |
(1a, 1b, 1c, 3, 5a, 5b, 6a, 6b, 7) |
الهندسة الكهربائية الحديثة هي مجال واسع ومتنوع الذي ينافس جميع التخصصات الهندسية في تأثيره على المجتمع. الدور المتنامي للهندسة الكهربائية في مجتمع اليوم يعكس تنوع ونطاق هذه المهنة المثيرة. فرص العمل المحلية وكذلك الإقليمية المتاحة الآن للمهندسين الكهربائية تشمل شركات الاتصالات؛ شركات الأجهزة؛ مكاتب استشارية؛ تصميم وتنفيذ النظم الإلكترونية؛ صناعة الطاقة الكهربائية؛ شركات المعدات الطبية الحيوية؛ البث الإذاعي والتلفزيوني؛ التحكم والتصنيع؛ توليد الطاقة الكهربائية ونقلها وتوزيعها؛ وشركات الأتمتة الصناعية.
وتلتزم إدارة الهندسة الكهربائية بتزويد طلابها بمهارات ومعرفة مجدية ومحدثة التي تسمح لهم بالحصول على المهن الهندسية الناجحة وجعل آثار عميقة في مكان عملهم. مع وضع هذه الأهداف في الاعتبار، تم تصميم برنامج الهندسة الكهربائية بتعزيز أفضل الممارسات والمهارات المعاصرة بما يتماشى مع فرص العمل لمهندسي الكهرباء في المقام الأول في تبوك ومنطقة الخليج.
ونتيجة لذلك، فإن خريجي قسم الهندسة الكهربائية مستعدون للاستفادة من العديد من فرص العمل داخل محافظة تبوك، وفي الأسواق السعودية والخليجية المتنامية.
معامل الهندسة الكهربائية
تماشياً مع رسالته وأهدافه التعليمية ، يوفر قسم الهندسة الكهربائية خبرة عملية ومتقدمة للطلاب من خلال أحدث المعامل التعليمية والبحثية بما في ذلك:
تم تصميم منهج برنامج الهندسة الكهربائية ليتوافق مع متطلبات هيئات الاعتماد الدولية الرئيسية بما في ذلك NCAAA و ABET. وتشمل دورات في العلوم الأساسية والرياضيات والعلوم الهندسية والتصميم الهندسي ومهارات الاتصال والعلوم الإنسانية والاجتماعية. بالإضافة إلى ذلك ، تعتبر الخبرة العملية في المعمل مع التركيز على التصميم عنصرًا مهمًا يتم دمجه في جميع أنحاء المنهج الدراسي.
تشمل متطلبات برنامج الهندسة الكهربائية ما يلي:
تم تصميم المنهج لمنح الطلاب درجة البكالوريوس في الهندسة الكهربائية (BEE) عند الانتهاء بنجاح من برنامج السنوات الأربع. يتم مشاركة السنة الأولى مع جميع تخصصات الهندسة ، مما يسمح للطلاب بالانتقال من تخصص إلى آخر دون فقدان أي اعتمادات حصلوا عليها في السنة الأولى.
مشروع السنة النهائية
كجزء من السنة الرابعة ، يُطلب من الطلاب تنفيذ مشروع تصميم في الهندسة الكهربائية وتقديم تقرير فني. يعد المشروع عملاً جوهريًا سيتطلب نشاطًا إبداعيًا وتفكيرًا أصليًا وعمل جماعي واسع النطاق لإكمال المراحل الأربع المعتادة من المشاريع: البدء والتحليل والتصميم والتنفيذ. حساب المشاريع المعتمدة أربع ساعات معتمدة وتمتد على مدى عام دراسي كامل. طوال مراحل المشروع ، يعمل الطلاب في مجموعات تحت إشراف عضو هيئة تدريس. يهدف المشروع إلى تزويد الطلاب بتجربة انتقالية من العالم الأكاديمي إلى العالم المهني. إنه مصمم ليكون بمثابة منصة تشارك فيها فرق من طلاب الهندسة الكهربائية في تجربة تصميم ذات مغزى تتطلب حل مشاكل تصميم هندسي مهمة وعملية. أهداف مشروع السنة النهائية هي:
يُطلب من جميع طلاب الهندسة إكمال فترة تدريب مدتها ساعة معتمدة من 8 إلى 12 أسبوعًا. يستلزم مطلب التخرج هذا أن يكتسب كل طالب كبير (طالب أكمل حوالي 80٪ من إجمالي متطلبات الائتمان) خبرة في التدريب العملي خلال الفصل الصيفي قبل التخرج ، أو في فصل التخرج ، إما مع شركة أو مؤسسة أكاديمية أثناء مشاركته في تجربة عملية.
متطلبات التخصص
للتخرج بدرجة البكالوريوس في الهندسة الكهربائية ، يجب على الطلاب إكمال 159 ساعة معتمدة بشكل مرض. يتم توزيع الدورات على النحو التالي:
متطلبات الجامعة
ما مجموعه 37 ساعة معتمدة من متطلبات التعليم العام:
متطلبات الكلية
يُطلب من طلاب قسم الهندسة الكهربائية إكمال ما مجموعه 40 ساعة معتمدة في متطلبات الكلية موزعة على النحو التالي:
متطلبات البرنامج
يجب على طلاب الهندسة الكهربائية إكمال 82 ساعة معتمدة في متطلبات البرنامج بما في ذلك الدورات التالية:
ELEE 210, ELEE 220, ELEE 240, ELEE 250, ELEE 250L, ELEE 290, ELEE 290L, ELEE 340, ELEE 340L, ELEE 350, ELEE 360, ELEE 371, ELEE 380, ELEE 390, ELEE 399L, ELEE 400, ELEE 440L, ELEE 451, ELEE 460L, ELEE 461, ELEE 462, ELEE 469, ELEE 470, ELEE 470L, ELEE 476, ELEE 480L, ELEE 485, ELEE 490, ELEE 498, ELEE 499, and MECH 225
Ø 9 credit hours of elective courses: ELEE 403, ELEE 422, ELEE 423, ELEE 431, ELEE 442, ELEE 443, ELEE 463, ELEE 465, ELEE 468, ELEE 471, ELEE 474, and ELEE 491
ELEE ME Program Educational Objectives (PEOs or POs)
PEO1. Offer high-quality education that encompasses advanced electrical engineering sciences in both the classical and the emerging areas of the discipline.
PEO2. Train students to conduct transferrable research, present their findings in scientific forums, and contribute to the advancement of the body of knowledge in electrical engineering.
PEO3. Instill in students the desire for innovation and life-long learning, while remaining aware of emerging technologies, social developments, and contemporary issues related to the field.
PEO4. Prepare graduates to act professionally and ethically in a modern work environment through effetive communication, visionary leadership, and responsible teamwork.
PEO4. Prepare graduates to act professionally and ethically in a modern work environment through effective communication, visionary leadership, and responsible teamwork.
ELEE ME NCAAA Program Learning Outcomes PLOs-ABET Student Outcomes (SOs):
1. Description Mapping
NCAAA PLOs |
ABET SOs |
||
K1 |
Recognize how to effectively gain and use new knowledge by employing suitable learning strategies. |
7 |
an ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. |
S1 |
Apply engineering principles, scientific knowledge, and mathematical techniques to confront intricate engineering problems. |
1 |
an ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. |
S2 |
Apply modern techniques and skills to produce solutions in global, economic, environmental, and societal contexts for engineering practice. |
2 |
an ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. |
S3 |
Develop appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgement to draw conclusions. |
6 |
an ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. |
S4 |
Communicate effectively with a range of audiences. |
3 |
an ability to communicate effectively with a range of audiences. |
V1 |
Function effectively in a team. |
5 |
an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. |
V2 |
Uphold ethical and professional responsibilities. |
4 |
an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. |
2. Symbol Mapping
NCAAA PLOs |
K1 |
S1 |
S2 |
S3 |
S4 |
V1 |
V2 |
ABET SOs |
7 |
1 |
2 |
6 |
3 |
5 |
4 |
ELEE ME Program PEOs-NCAAA PLOs-SOs Mapping
PEO# |
NCAAA PLOs |
ABET SOs |
PEO1 |
(K1, S1, S3) |
(1, 6, 7) |
PEO2 |
(S1, S3, S4) |
(1, 3, 6) |
PEO3 |
(S4, K1) |
(3, 7) |
PEO4 |
(S4, V1, V2) |
(3, 4, 5) |
Areas of Specialization
a) Renewable Energy Systems (Thesis track or Non-thesis track)
b) Energy and Power Systems (Thesis track or Non-thesis track)
c) Communication and Network Systems (Thesis track or Non-thesis track)
Program Structure
Four-semester/Thesis track:
1. A total of 39 credit hours distributed as follows:
· 27 credit hours coursework
· 12 credit hours research thesis work
Four-semester/Non-thesis track:
2. A total of 42 credit hours distributed as follows:
· 39 credit hours coursework
· 3 credit hours engineering design project work