
مرحباً بكم في عمادة الدراسات العليا والبحث العلمي
يسعدنا أن نرحب بكم في مجتمعنا النابض بالحياة من العلماء والباحثين. سواء كنت قائدًا مستقبليًا في المجال الأكاديمي أو باحثًا يتخطى حدود مجال عملك البحثي، فإننا نقدم الموارد والإرشادات لمساعدتك في تحقيق أهدافك.
استكشف برامج الدراسات العليا لدينا ذات المستوى العالمي. نحن نقدم مجموعة متنوعة من المجالات، كلها مدعومة من قبل أعضاء هيئة التدريس والمرافق المتطورة.
أزدهر في بيئة داعمة. فريقنا المتخصص موجود لإرشادك خلال كل خطوة من رحلة التخرج، بدءًا من القبول وحتى التخرج.
هل أنت مستعد للانضمام إلينا ؟ استكشف برامجنا، واكتشف فرص البحث، واتصل بنا لطرح أي أسئلة. ونحن نتطلع إلى أن نكون جزءا من نجاحك الأكاديمي!
د. نديم شبيب
عميد كلية الدراسات العليا والبحث العلمي
نظرة عامة على العمادة
تأسست عمادة الدراسات العليا والبحث العلمي في عام 2009 لتلبية احتياجات التعليم العالي في منطقة تبوك. تقدم العمادة حاليًا سبعة برامج للدراسات العليا في الأعمال والإدارة والهندسة وعلوم الكمبيوتر المذكورة أدناه.
· برنامج الماجستير في إدارة الأعمال (MBA).
· برنامج الماجستير التنفيذي في إدارة الأعمال (EMBA).
· ماجستير في إدارة الموارد البشرية (HRM).
· برنامج الماجستير في الهندسة المدنية.
· برنامج الماجستير في الهندسة الكهربائية.
· برنامج الماجستير في هندسة الحاسوب.
· برنامج الماجستير في علوم الحاسب الآلي.
الرؤية
أن نكون من قادة الجامعات السعودية الخاصة في إلهام المعرفة المتقدمة، وتعزيز التعاون البحثي عبر التخصصات، والتصدي للتحديات العالمية، وتعزيز السلوك الأخلاقي في البحث وضمان التطبيق المسؤول لنتائج البحوث للمساهمة في تحسين المملكة.
الرسالة
تهيئة بيئة تعليمية ديناميكية وتحويلية للخريجين ترعى العلماء الفضوليين فكرياً، وتعزز البحث، وتمكن الخريجين ليصبحوا باحثين مؤهلين في المجالات التي يختارونها والمساهمة في تقدم المعرفة والتقدم المجتمعي ورؤية المملكة العربية السعودية 2030.
ونحن ملتزمون:
· توفير تعليم الدراسات العليا الصارم والمكثف بالأبحاث: تقديم مجموعة شاملة من برامج الماجستير التي تتحدى الطلاب للتفكير النقدي واستكشاف أفكار جديدة.
· تعزيز ثقافة التعاون والتخصصات المتعددة: تشجيع الأبحاث والتعاون وتبادل المعرفة متعددة التخصصات، وكسر العزلة وتعزيز بيئة فكرية نابضة بالحياة.
· جذب ودعم أعضاء هيئة التدريس من الدرجة الأولى: توظيف ألمع العقول من جميع أنحاء العالم والاحتفاظ بها، وتزويدهم بمرافق بحثية وموارد وإرشاد على مستوى عالمي.
· إعداد الخريجين للمهن المؤثرة: تزويد الخريجين بالمهارات والمعرفة والصفات القيادية للتفوق في الأوساط الأكاديمية والصناعة والحكومة، وإحداث فرق ملموس في العالم.
· مواءمة البحوث مع رؤية المملكة 2030: دعم البحوث التي تعالج الأولويات الوطنية، والمساهمة في تحول المملكة إلى اقتصاد قائم على المعرفة ورائد عالمي في الابتكار.
القيم الجوهرية
· التميز الأكاديمي
· الفضول الفكري والابتكار
· البحث الدقيق والمنح الدراسية
· التعاون متعدد التخصصات
· المشاركة العالمية والتأثير
· الإرشاد والتطوير المهني
· السلوك الأخلاقي والنزاهة
أهداف الكلية
· تزويد الطلاب بفهم متعمق للأدبيات في المجالات الوظيفية للتخصصات التي اختاروها.
· بناء المهارات البحثية لدى الطلاب ومنحهم الفرص للاستفادة من المهارات المكتسبة لتطوير أفكار مبتكرة.
· تعزيز المهارات التحليلية لدى الطلاب للسماح لهم بتطوير الحكم المستنير والتفكير المستقل والاستقصاء الموضوعي.
· إثراء معارف الطلاب حول القضايا المعاصرة في مجالات دراستهم.
· تقديم دورات متقدمة فوق مستوى البكالوريا في مختلف التخصصات.
· المساهمة في تقدم المعرفة لصالح مجتمع تبوك المتغير باستمرار من خلال جهود أعضاء هيئة التدريس والطلاب.
444
444
444
444
444
444
test | test | test | test |
إحصائيات البرنامج
Academic Year |
Enrollment Year |
Total Undergrad |
Total Masters |
Total Doctorate |
Degrees Awarded |
|||||||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Associates |
Bachelors |
Masters |
Doctorates |
||||||
Current |
FT |
24 |
22 |
21 |
58 |
17 |
504 |
142 |
0 |
434 |
110 |
|||
Year 23/24 |
PT |
Deanship Overview
The Deanship of Graduate Studies and Scientific Research (DGSR) was established in 2009 to satisfy the needs for postgraduate education in the region of Tabuk. The deanship currently offers seven graduate programs in Business and Management, Engineering and Computer Science listed below
▪ Master Program in Business Administration (MBA).
▪ Executive Master Program in Business Administration (EMBA).
▪ Master of Human Resource Management (HRM)
▪ Master program in Civil Engineering.
▪ Master program in Electrical Engineering.
▪ Master Program in Computer Engineering.
▪ Master program in Computer Science.
Vision
To be among the leaders of Saudi private universities in inspiring advance knowledge, fostering research collaboration across disciplines, addressing global challenges, promoting ethical conduct in research and ensuring the responsible application of research findings to contribute to the betterment of the Kingdom.
Mission
To cultivate a dynamic and transformative graduate learning environment that nurtures intellectually curious scholars, fosters research, and empowers graduates to become qualified researchers in their chosen fields and contributors to the advancement of knowledge, societal progress, and the Kingdom of Saudi Arabia's Vision 2030.
We are committed to:
▪ Providing a rigorous and research-intensive graduate education: Offering a comprehensive range of master's programs that challenge students to think critically, explore new ideas.
▪ Fostering a culture of collaboration and interdisciplinary: Encouraging cross-disciplinary research, collaboration, and knowledge exchange, breaking down silos and fostering a vibrant intellectual environment.
▪ Attracting and supporting top-tier faculty: Recruiting and retaining the brightest minds from around the world, providing them with world-class research facilities, resources, and mentorship.
▪ Preparing graduates for impactful careers: Equipping graduates with the skills, knowledge, and leadership qualities to excel in academia, industry, and government, making a meaningful difference in the world.
▪ Aligning research with the Kingdom's Vision 2030: Supporting research that addresses national priorities, contributing to the Kingdom's transformation into a knowledge-based economy and a global leader in innovation.
Core Values
▪ Academic Excellence
▪ Intellectual Curiosity and Innovation
▪ Rigorous Research and Scholarship
▪ Interdisciplinary Collaboration
▪ Global Engagement and Impact
▪ Mentorship and Professional Development
▪ Ethical Conduct and Integrity
College Objectives
▪Provide students with an in-depth understanding of the literature in the functional areas of their selected disciplines.
▪ Build research skills of students and give them opportunities to utilize the acquired skills to develop original ideas.
▪Enhance the analytical skills of students to allow them develop informed judgment, independent thinking, and objective inquiry.
▪ Enrich students’ knowledge about contemporary issues in their respective fields of study.
▪ Offer advanced courses, beyond the baccalaureate level, in various disciplines;
▪ Contribute to the advancement of knowledge for the benefit of a constantly changing Tabuk Community through the efforts of faculty and students.
444
444
444
Master of Engineering Program Educational Objectives
1. Offer high-quality education that encompasses advance civil engineering sciences in both the traditional and emerging areas of the discipline
2. Prepare graduates to act professionally and ethically in a modern work environment through effective communication and leadership, and responsible teamwork
3. Prepare graduates to conduct research and present their findings in scientific forums and contribute to the advancement of the civil engineering sciences
4.Prepare graduates for maintaining the desire for innovation and engagement in lifelong learning in response to emerging technologies, social developments, and contemporary issues
Learning Outcomes:
Table 1. ABET SOs
ABET SOs |
|
1 |
An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. |
2 |
An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. |
3 |
An ability to communicate effectively with a range of audiences. |
4 |
an ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. |
5 |
an ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. |
6 |
An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. |
7 |
An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. |
Table 2. NCAAA PLOs
NCAAA PLOs |
||
Knowledge and Understanding |
K1 |
Recognize how to effectively gain and use new knowledge by employing suitable learning strategies. |
Skills |
S1 |
Apply engineering principles, scientific knowledge, and mathematical techniques to confront intricate engineering problems. |
S2 |
Apply modern techniques and skills to produce solutions in global, economic, environmental, and societal contexts for engineering practice. |
|
S3 |
Develop appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgement to draw conclusions. |
|
S4 |
Communicate effectively with a range of audiences. |
|
Values |
V1 |
Function effectively in a team. |
V2 |
Uphold ethical and professional responsibilities. |
Table 3. PEOs-NCAAA-ABET PLOs Mapping
PEOs |
NCAAA PLOs |
ABET SO |
I. Offer high-quality education that encompasses advance civil engineering sciences in both the traditional and emerging areas of the discipline |
(K1, S1, S3) |
1,6,7 |
II. Prepare graduates to act professionally and ethically in a modern work environment through effective communication and leadership, and responsible teamwork |
(S4,V1, V2) |
3,4,5 |
III. Prepare graduates to conduct research and present their findings in scientific forums and contribute to the advancement of the civil engineering sciences |
(S1, S2, S3, S4, V1) |
1,2,3,5,6 |
IV. Prepare graduates for maintaining the desire for innovation and engagement in lifelong learning in response to emerging technologies, social developments, and contemporary issues |
(K1, S1, S4, V2, V2) |
1,3,4,5,7 |
444
444
444
Program Statistics